Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Spartaans

  • Tina K. Noume

    "In het oude Sparta was het gewoon om gehandicapt geboren kinderen van de rotsen te werpen. Kinderen waren het eigendom van de staat en moesten worden opgevoed tot goede krijgslieden. Kinderen met een handicap konden niet aan het toenmalige ideaalbeeld voldoen, en de vader had dan ook de wettelijke plicht om een misvormd geboren kind meteen te doden. (Een Spartaanse krijger die op het slagveld gewond raakte werd echter wel gerespecteerd, en zelfs beloond.)

    De vaderplicht om misvormde kinderen te doden werd later in het Romeinse recht vastgelegd: ?Pater ob insignem deformitatem puerum cito necato.? (De vader moet een kind onmiddellijk doden bij een duidelijke misvorming.) "

    Bovenstaande tekst is ontleend aan Selway en Ashman, twee Autralische onderzoekers van de universiteit van Queensland die literatuuronderzoek deden naar het onderwerp religie en handicap.

    Ik ben bezig met een artikel over dit ondererp en nu heb me laten vertellen dat de plek waar de kinderen van de rotsen werden gegooid in Griekenland nog steeds bekend is. Weet iemand waar dat precies was?

    Dank!

    Tina

  • Lena

    http://www.laconia.org/sparti_h_1.htm

    De hellingen van de Taygetos dus!

  • Christiaan

    Is dat artikel ergens te lezen, ik ben wel benieuwd!